Mijn klasje
Taalactiviteiten:
*We verkennen de klas en maken afspraken per hoek
*Kennis maken met de klaspop Jules: Hij wil bij ons in de klas komen wonen
*Jules heeft schildergerief bij: kennismaken met de functie van het materiaal
*Waarnemen van de schooltassen van de peuters
*Jules speelde in de klas en ruimde niet op. De peuters helpen met Jules om alles weer in de juiste hoek onder te brengen
*Verhaal: Saar gaat naar school
Denkactiviteiten:
*We maken onze schooltas leeg: Sorteren van de inhoud in de juiste mand adhv foto’s
*Kennismaken met klassymbool: spelletje met de kentekens van de peuters
Muzo:
*Handafdruk op het heen – en weerschriftje
*Stempelen met kwasten: de kaft voor het heen – en weerschriftje
*Aanbrengen van het dansje voor het grootouderfeest
*Schilderen met de verfrol: een schooltas
*Inkleuren van een appeltje: grondvorm voor de aanwezigheidskalender
*Associaties maken: dit steek ik in mijn schooltas
Godsdienst:
*Kringspelletje: Wie komt er bij mij? Knuffelspel
*Poppenspel: Jezus houdt van de kinderen: foto’s van de peuters worden bij Jezus gehangen
Hoekenverrijking:
*Bewegingsruimte: glijbaan/wipjes/draaimolen/trampoline
*Materialen op de tafel
*Boekenhoek: boekjes ivm het thema
*Enkele nuttige weetjes:
– We zijn het schooljaar gestart met 9 eerste kleuters en 2 peuters. Na elke vakantie stappen er peuters in. De eerste kleuters gaan vanaf januari de woensdagvoormiddag naar de eerste kleuterklas, om dan na de krokusvakantie definitief aan te sluiten bij de groep van juf Valerie
– Op dinsdagnamiddag en donderdagvoormiddag hebben de peuters bewegingsopvoeding door juf Patricia
– Juf Chaveli komt elke maandag- en dinsdagvoormiddag bij ons in de klas en begeleidt een groepje. Ze staat ook in voor de verzorging van de peuters
– Juf Ines komt ons helpen om de twee weken op woensdag, elke donderdagvoormiddag en een uurtje de vrijdagmorgen.