Spelend leren met de lichtbak.

Valerie Depoorter/ oktober 25, 2018

Al een paar jaar keek ik met veel interesse naar de lichtbak, de lichttafel. Omdat het onderwerp STEM (techniek en wetenschap) een belangrijke plaats kreeg binnen het onderwijs, kozen we ervoor om een lichttafel aan te kopen voor de jongste kleuters, voor de oudste kleuters kozen we de Bee-bot (hierover meer bij de 2de – 3de kleuterklas)

De kleuters vinden het heerlijk om mee te spelen. Met een lichttafel geef je een extra dimensie aan gewone spelmaterialen: licht. De kleuters worden erdoor aangetrokken, alles ziet er mooier uit als er licht door schijnt. Soms is iets doorzichtig, soms niet, met de lichttafel kunnen kleuters spelen met licht, donker, schaduw, kleur en vorm. Ze ontdekken iets over de natuur, de werking van licht. Ze oefenen hun fijne motoriek, sensopatisch spel,… Door hiermee te spelen en het visueel geheugen te stimuleren zal het later ook makkelijker leren lezen, schrijven en tellen.

Ze overleggen met elkaar en kunnen samen verwonderen en geboeid zijn.

Door te spelen op een lichttafel wordt de concentratieboog van het kind langer. Door het langer geconcentreerd werken kan het ook zonder lichttafel sneller nieuwe dingen leren, onthouden en omgaan met problemen.

Hierboven zie je al een paar voorbeelden, maar er komen nog veel meer leuke activiteiten: tekening overtrekken, in zand tekenen, …

We zijn ook nog op zoek naar veel meer doorschijnende materialen om onze ontdekkoffer aan te vullen… en misschien brengt de Sint straks wel iets voor ons mee 😉

“Een kind heeft honderd talen om in te spreken, heeft honderd handen, honderd gedachten, honderd manieren van denken, spelen, of spreken…” L.Malaguzzi (Reggio Emilia)

Share this Post