Karel viert Kerstmis
We starten het thema met het verhaal ‘Karel viert Kerstmis’. Het verhaal wordt elke dag voorgelezen. De verschillende elementen van het verhaal worden verwerkt in de klasactiviteiten.
Wat hebben we deze periode beleefd:
- kennismaken met het verhaal ‘Karel viert Kerstmis’
- kennismaken met de kersttradities
- de klas versieren met lampjes, slingers, raamstickers, …
- het poppenhuis omtoveren tot een kersthuisje waar we lekker eten kunnen maken, tafel dekken, cadeautjes maken en inpakken, …
- vilten kerstboom versieren met figuren
- we maken een nieuwjaarsgeschenkje en brief
- we oefenen onze nieuwjaarsbrief
- we maken net zoals Karel een mooie kralenketting
- KERS OP DE TAART: ons kerstfeest met lekkere pannenkoeken!!! Tjing tjing
Wat hebben we geleerd:
- waarneming kerstboom: we leren over de kerstboom, de kerstboom heeft naalden en dat prikt soms
- we leren over het kerstverhaal en spelen het verhaal na met het houten materiaal
- we leren kleuren sorteren adhv kerstballen en kerstbomen
Exploreren, experimenteren, technieken en knutselen:
- krullenbol: takkenboom + versieren met bolletjes en ster
- nieuwjaarsgeschenkje: kerstboom schilderen, snippers kleven en sterrenstickers plakken
- kerstkoekjes maken met plasticine (rollen, snijden, werken met figuren)
- ontdekdoos met kerstfiguren
- kerstkaartjes versieren en posten via de brievenbus
- dopido kerstbal: figuren en herkennen en inkleuren
Liedjes en/of versjes:
- takkenboom
- ik kriebel je hier, ik kriebel de daar
- kerstliedjes als achtergrondmuziek 🙂