Overzicht van de activiteiten die aan bod kwamen tijdens de uitwerking van het verhaal van Itoeta. 30/06/2011
Overzicht van de activiteiten die aan bod kwamen tijdens onze laatste twee weken voor de vakantie.
Thema : “Itoeta”

-We maakten kennis met het muzikaal verhaal “Itoeta”.
Een zelfgemaakte vlieger raakte tijdens een onweer los en
kwam terecht bij een indianenstam. De hoofdpersonages
uit het verhaal beleefden heel wat avonturen.
-We werkten rond spiegelbeelden.
-We herhaalden heel wat begrippen a.h.v. verschillende
didactische spelen die extra aan bod kwamen.
-Door wat extra uren kwam juf. Sarah regelmatig in onze
klas waardoor er heel wat kon afgesplitst worden. Juf. Ann kon daardoor extra hulp bieden aan diegenen die nog dat hulp konden gebruiken voor taal, wiskunde , schrijven , juiste pengreep…
-We schilderden grote vliegers om de gang wat op te fleuren tijdens de vakantieperiode. We moesten afspreken om samen aan één vlieger te werken. Er werd al met heel fijne kwasten gewerkt.
-Geheugenspel : “Ik ga op vakantie en ik neem mee…”
-Tijdens godsdienstmomenten werd het verhaal van “Woeste Willem” intens besproken. Achter de figuur van de stoere Willem schuilde toch iemand die ook kon bang zijn van iets , die ook kon lief zijn voor iemand , die ook gevoelens had.
-We hadden ook extra aandacht voor de gezelschapsspelen
in de klas.
-We mochten op bezoek naar het eerste leerjaar.
-We leerden tijdens een comeniusactiviteit over ons
gastland : Griekenland en dansten samen met de juffen
de Zorba. (Moeilijk hoor !)
-We mochten naar het vrij podium van de lagere school
gaan kijken. En verlangden al stiekem om ook eens te
mogen optreden tijdens een vrij podium.
-We dansten op de indianenmuziek en waanden ons een
echt opperhoofd.
-We maakten een ketting met fijne parels.
-We vierden heel wat jarigen want ook diegene die in de vakantie jarig
zijn mochten we niet vergeten.
-We bekeken de film van “Pluk”. Elke week werd een deel
van het verhaal verteld maar helaas was ons boek nog
niet volledig uit. Het was dan ook heel leuk om toch het
einde van het verhaal te weten en visueel kennis te
maken met de verschillende personages uit het verhaal.
Ja , we voelden ons echte “stampertjes”.
-We leerden een boot vouwen wat niet zo makkelijk was.
-We leerden a.h.v. verschillende stappen bepaalde figuren tekenen.
(daarvoor hadden we onze doedelboekjes).

Het schooljaar zit er op ! We zijn klaar voor de grote
stap naar boven !
Juf.Ann dankt iedereen voor het leuke schooljaar en
wenst alle kleuters en ouders een leuke en zonnige vakantie toe !


soort : verslagje
 
Lucky Luke : herinnering aan het schoolfeest. 20/06/2011
soort : andere
 
Verslag thema vaderdag. 16/06/2011
Activiteiten die aan bod kwamen tijdens het thema :
“Vaderdag”.
• Tijdens vertelmomenten in de godsdienstles hadden we oog voor het verwoorden van gevoelens. We maakten ook kennis met papa’s over de hele wereld.
We luisterden naar verhalen waarin verschillende situaties naar voor kwamen.
• We knutselden een sleutelhanger van rubber en ijzerdraad. Het was de bedoeling dat er flink wat geoefend werd op fijn- motorische vaardigheden. Voor sommigen een hele karwei maar iedereen kon zijn werkje volledig zelfstandig maken. Ik hoop dat de papa’s er tevreden mee waren.
• We leerden een lied en iedereen zong uit volle borst het papa – lied. Hopelijk deden ze dit thuis ook zo goed.
• We moesten prenten met de letter “P” kleven bij het juiste pictogram.
• We leerden klanken auditief te onderscheiden a.h.v. verschillende spelletjes.
• Luisteractiviteiten : welk woord hoort niet thuis in de rij.
• We werkten rond getallenbeelden en cijfers. Leg het juiste cijfer bij het getallenbeeld.
• Kopen en verkopen in de winkel. Rekening houden hoeveel iets kost a.h.v. de stippenbeelden die op de producten getekend staan.
• Stoelendans.
• Drama – activiteit : “Mijn papa en ik”. We beelden verschillende handelingen uit,
• Ritmische oefeningen met muziekinstrumenten.
• Vertellen van het sprookje van Hans en Grietje.
• Waarneming van materiaal uit de gereedschapskist van papa. Juist leren benoemen van het materiaal.
De functie van het materiaal leren kennen.
• Timmerhoekje in de klas waar ze verschillende materialen kunnen gebruiken.
• Extra werken met constructiematerialen en stappenplannen.
• We gingen ook op schoolreis naar Plopsaland. Er zijn heel wat foto’s te zien op onze website.
• We hadden een technische namiddag waarbij we speciaal aandacht hadden voor de werking van verschillende soorten tangen.

Het thema van deze week en volgende week is :
Werken rond het muzikaal verhaal : "Itoeta".
Groeten , juf. Ann.
soort : verslagje
 
Overzicht van het thema "Ik sta in de kijker" Lucky Luke. 05/06/2011
Overzicht van de activiteiten die aan bod kwamen tijdens de uitwerking van ons thema “Ik sta in de kijker – het is schoolfeest”
Wij werkten het thema : “Lucky Luke” uit.



 Opening van het project samen met alle kleuterklassen samen.
“Ik sta in de kijker”. We hadden echt geluk want we kregen bezoek van de bekendste meidengroep van Vlaanderen “K3”.
Ook de kleuters mochten nu al eens een ster zijn. (foto’s zie website bij “klasoverschrijdend” Handzame ).
 Kennis maken met Lucky Luke en de Daltons op groot scherm.
We bekijken het filmpje en luisteren naar de muziek die we zullen gebruiken op het schoolfeest.
 We brainstormden rond de verschillende figuren die in het filmpje voorkomen. We zochten samen naar de verschillende rollen en probeerden ook al eens vrij uit wat we zouden kunnen doen op het podium. Er kwamen al heel wat ideeën bij ons op zodat de juf. die kon samensmelten tot één geheel.
 Er was ook de afname van de laatste test rond “rekenbegrip”. We deden de test telkens met de helft van de klas. De andere helft werd begeleid door juf. Christa.
De resultaten zullen kunnen ingekeken worden tijdens de loop – eens langsavond van eind juni. De juf. heeft al contact opgenomen met de ouders van de kleuters waar we wat twijfelden. Die kregen dan nog een extra testje omdat we goed zouden weten waar we staan.
 Werken rond ritmiek op de muziek van Lucky Luke.
 Knutselen van sterren voor het decor van het schoolfeest. Hierbij moesten we echt onze fijne motoriek bovenhalen om het zilverpapier mooi rond de ster te draaien.
 Inkleuren van een mandala rond cowboys volgens een bepaalde legende. Kleuters moesten zich aan de opdracht houden.
Herkennen van een woord en je figuur in het juiste kleur kunnen kleuren. Vb. GROEN met groene stip ernaast.
Op je blad moest je het woordje GROEN terugvinden en in het juiste kleur kleuren.
 Er werden ook heel wat taalspelletjes gedaan i.v.m. het thema.
 Ook de kalender wordt elke dag grondig besproken. Kls leren de dagen , de weken , de naam van de maand.
Benoemen : gisteren , morgen, overmorgen ….
We hebben ook aandacht voor de cijfers op de kalender.
 Tijdens de godsdienstmomenten werd het verhaal van “de ark van Noah” uitgewerkt. De kleuters waren onder de indruk van het verhaal.
Het verhaal werd ook nagespeeld in de klas.
 Herhalen van rekenbegrippen met de kleuters die wat moeite hadden op de rekentest. Er werd gewerkt met materiaal om alles nog concreter te maken voor de kleuters.
 We gingen ook nog zwemmen met de kleuters. Voor allen die zich aangeboden hebben om mee te gaan om te begeleiden , hartelijk dank.
 Algemene repetitie voor het schoolfeest. De mensen van St. Jan De Deo kwamen een kijkje nemen en hebben er echt van genoten.
 Wie nog eens wil genieten van de muziek van Lucky Luke kan je die terugvinden op You Tube en doorklikken naar “De daltons op vrije voeten”.
Yiha. Groeten , Juf. Ann
Bedankt voor het grote aanbod hoeden !


soort : verslagje
 
PROJECTOPENING 22/05/2011
De foto’s van de opening van ons project : “Ik sta in de kijker , het is bijna schoolfeest” , staan nu bij de link “klasoverschrijdend” Handzame.
Neem gerust een kijkje.
soort : aankondiging
 
KLASFOTO 12/05/2011
MORGEN 13 MEI WORDEN ER KLASFOTO'S GENOMEN. SORRY , EEN BEETJE LAAT OM TE MELDEN MAAR IK HEB DIT WAT UIT HET OOG VERLOREN.
Groeten,
Juf. Ann
soort : aankondiging
 

nieuwste | nieuwere | oudere | oudste

 
 
Verjaardag Brent en Silke
Schoolreis derde kleuter - eerste leerjaar.

al onze albums >

 
handzame - kleuter
handzame - lager edewalle - kleuter edewalle - lager
  peuterklas
  1ste kleuter
  1&2 kleuter
  2de kleuter
  3de kleuter
  1ste leerjaar
  2de leerjaar
  3de leerjaar
  4de leerjaar
  5de leerjaar
  6de leerjaar
  peuter/1ste kleuter
  2de en 3de kleuter
  1ste graad
  2de graad
  3de graad
 
nieuws | kalender | in de klas | rond de klas | info | foto's | contact | ©2010 wulf
Warning: mysql_free_result(): 4 is not a valid MySQL result resource in /customers/6/6/d/de2sprong.be/httpd.www/V02/klassen/2010/V1_K3/index.php on line 291