Thema verkeer: de fiets en de auto

Ann Depuydt/ mei 28, 2021

Het thema werd gestart met een straatwaarneming. De peuters maakten kennis met de gevaren van het verkeer, en de verschillende voertuigen langs de straat werden waargenomen en besproken.

In de klas kwamen gedurende het thema, de fiets en de auto uitgebreider aan bod.  De kinderen maakten kennis met de  verschillende delen van de fiets en de auto. Ook werd de functie van de fietspomp besproken. Ander rollend materiaal werd geëxploreerd en de kinderen maakten kennis met de betekenis van enkele eenvoudige verkeersborden. Bij het verhalen van ‘Anna in het verkeer’  en Jules herkenden de kinderen heel wat situaties uit hun eigen leefwereld.

Natuurlijk werd er ook aandacht besteed aan het groen en rood licht. Via bewegingsspelletjes werd dit ingeoefend: rood is rijden/groen is stoppen.

In de beeldende activiteiten werd er  vooral geëxperimenteerd met rollen, fietsbanden en konden ze met autootjes door de verf rijden. Ze kregen ook de kans om een auto in te schilderen en de verkeersborden werden weer tot een geheel gepuzzeld.

Bij de muziekmomentjes werden de voertuigen uitgebeeld en dit vonden de peuters superleuk. Vooral het lied van ‘de wielen van de bus’ was een succes. Hierbij werd de telrij tot 3 ingeoefend, door een bus met stoelen te improviseren en het aantal kindjes in de bus te tellen.

De hoekjes van de klas werden verrijkt met themamateriaal. Wat er allemaal rond dit thema gebeurde kunnen jullie zien op de sfeerfoto’s uit de klas.

Share this Post