Home / Onze school / Historiek

Historiek

Onze beide afdelingen kennen een rijke geschiedenis. Benieuwd? Lees dan snel verder...

Voor Eerwaarde Heer Karel De Wilde in Pittem pastoor werd, was hij gedurende verschillende jaren de zeer graag geziene parochieherder geweest van Handzame. In 1820 wou hij de christelijke opvoeding van de jeugd bevorderen, en richtte hij een vergadering van geestelijke dochters in. Later groeide daar dan de Congregatie van Zusters van de H. Vincentius van Handzame uit. Een tiental zusters stonden dagdagelijks in voor het gemengde kleuteronderwijs. De meisjes konden er naar school tot het zesde leerjaar. In Handzame waren er vroeger twee onderwijsnetten gevestigd. In 2008 werd de gemeenteschool overgenomen door de vrije school De Tweesprong. Hierdoor kende de school een groei van het leerlingenaantal.

De school in Edewalle had vroeger de naam armenschool Sint-Charles, gesticht door de baron Lodewijk Gillès-depélichy op verzoek van zijn zoon Charles. Het schoolgebouw werd in 1873 gebouwd en geopend op 3 maart 1874. De school bestond uit drie klassen: één voor de arme jongens, één voor de arme meisjes die kantwerkwerk maken, naaien, breien,… en twee tot drie uur per dag godsdienstig of letterkundig onderwijs kregen. De derde klas is één voor arme meisjes die de dag door leren en in het bijzonder de christelijke leer. De school evolueerde en aan het beleid van de zusters kwam een einde. De school fusioneerde met de vrije basisschool van Handzame, de Tweesprong.